lördag 21 mars 2009

Ett tag sen sist.

Hejsan alla intresserade!
Var som ovan nänmt ett tag sen vi skrev nu...
Sista var vi på den lilla ön Gulang utanför Xiamen. Sen dess har vi hunnit med en del, vi flyttade in till Xiamen dagen efter, där skulle vi Bara hitta till det hostel som vi hade kollat upp. Det slutade med att vi irrade omkring i ca 2 h i värmen, ganska svettigt kan jag lova. Men när vi väl hittade så var det värt dom där timmarnas knatande. Mysigt hostel med dom skönaste sängarna sedan hotellet i Moskva! De nästan 3 dagarna vi spenderade inne i Xiamen slappade vi mestadels och njöt av det underbara vädret som bjöds.
Sen var det tid att röra på sig igen, denna gång ner mot Hong Kong, Macau och Dennis. Vi hade tänkt att fortsätta på den inslagna vägen och ta ett tåg, men det slutade med att vi tog en buss ner till Hong Kong för att sedan ta färjan över till Macau. Den buss som vi skulle åka med var såklart 1 h försenad. Då träffar vi en ung kille och hans mamma från Island, de kommer vandrade med en kines och säger att det finns en annan buss som vi kan åka med på samma biljett som vi redan har. Okej tänker väl vi, kan man lita på detta, det bestämde vi oss för att man kunde så vi åkte i en minivan i ca 25 min. Åkte ikapp den andra bussen och sen iväg mot Hong Kong, äntligen!
Bussen tog oss ca 10h och var helt okej, sköna säten, AC och lite mat som tydligen ingick i biljettpriset.
Så efter 10 h på bussen och 2 passkontroller så var vi framme. Vi försökte komma så nära färjan till Macau som möjligt, men det slutade med att vi tog en taxi dit i alla fall...
Sen efter yttligare en passkontroll i Macau så träffade vi Dennis. Mycket trevligt återseende!
Nu bor vi hemma hos Dennis, det är fuktigt och ganska varmt. Man känner sig halvblöt hela tiden. Men vi ska väl kanske inte klaga, värme är ju skönt ju!